Fadalhistorie

woop woop hejhje

Fadal familiens virksomhed er den perfekte manifestation af den selvstændige virksomheds ånd: vision + ambition = succes.

 

 

Dave and Larry de Caussin startede med at arbejde i deres fars garage forretning i 1955 og i 1995 solgte de deres  families multi-million-dollar virksomhed til Giddings and Lewis.

 

De gamle og nye ansigter hos Fadal blev sat sammen i marts 2001 med American Machinist editor Tom Grasson for at diskuterer Fadal's 40-årige historie i branchen. Som folk sidder rundt om bordet er det fra venstre mod højre: AM editor Tom Grasson, Larry de Caussin, Fadal Marketing Manager Dan Gustafson, AM Regional Sales Manager Scott McCafferty,Giddings & Lewis president Steve Peterson, Dean de Caussin, and Dave de Caussin.

 


Da Dave de Caussin tog en tur til IMTS i 1974 for at fremvise Fadal's nye værktøjsveksler, havde han ingen anelse om, at virksomheden på 5 år ville revolutionere markedet for værktøjsmaskiner med deres VMC45. Når han ser tilbage på sin rejse, så var den en  væsentlig begivenhed for Fadal. Dette på trods af det ikke altid var lige nemt.

"Vi puttede fræsemaskinen bag i en lejet lastbil, som havde en topfart på 55 mph. Da vi forlod Californien, tog min kone og jeg til Bickerville, Californien, fyldte lastbilens 25-gallon tank, som gav os en rejse på omkring 90 miles. Vi løb tør for benzin  40 miles uden for Las Vegas kl. 5 om eftermiddagen. Mens vi sad frysende i vejsiden, kom en fyr forbi i en off-roading jeep. Han kørte mig til en tankstation, så jeg kunne få en 5 gallons benzin, og jeg betalte ham og smed en scotch oven i. Da vi endelig kom til Chicago, var kl. 17,30 og midt i myldretidstrafikken. Og som om det ikke var galt nok, så lavede jeg en vending på en gade, med en 8 fods bro som lastbilen ikke kunne komme under og sad fast. Min kone er på dette tidspunkt grædefærdig, og det tog mig en time at få bakket bilen fri af broen. Men vi fik da bilen fri og vi mødte en masse vigtige mennesker."

Denne historie er kun et eksempel på de mange op- og nedture Fadal har oplevet gennem sin 40 årige historie. Men de stiftende familiemedlemmer Francis, Adrian, Dave, og Larry de Caussin tillægger deres firmas succes viljen til "constantly staying on the cutting edge of machine tool technology". Som Larry de Caussin sagde, " Vi startede i pioner tider, og pionere må tag nogen klø tiltider."

Grundlæggelsen af hvad der blev Fadal, havde sin start i 1955 med Francis de Caussin, som var uddannet værktøjsmager fra bilindustrien, med en drøm om at få sin egen maskinfabrik. Han erhvervede sig noget udstyr på afdrag, og hans sønner Larry and Dave, der stadig gik i skole og boede hjemme, arbejdede hos ham i garagen.  Brødrene lærte en basal men vigtig lektion i de tidlige forretningsår. De fandt ud af, at jo hurtigere de kunne fjerne metal jo flere penge kunne de tjene.

For at holde trit med spånerne der skulle tages, og pengestrømmene, lavede familien en masse modifikationer til maskinerne som de brugte til at skære i metal med. Francis tilføjede en riser block til en lille fræser så de kunne lave større jobs. Larry tilføjede en midlertidig anden motor til en hovedspindlen på en drejebænk, og Dave lavede håndtagene længere så de kunne trykke hårdere.Familien siger, at motivationen til at lave bedre og hurtigere maskiner var begyndelsen på en trend, som var med til at bære Fadal betydeligt frem i Værktøjsmaskin industrien.    

I 1961, efter deltids erfaringen i garagen, besluttede familien at starte op på fuld tid for den selv. De behøvede en lille smule kapital for at starte op, og alle kom til Larry, for at give sit bidrag. 

Dave siger, "Larry var altid den sparsommelige. Han sparede alle sine penge. Han havde $2,500 i banken. Og hans $2,500 finansierede en multi-million-dollar virksomhed."

De lejede en 800 ft 2 industribygning i North Hollywood, Californien, og købte en Siamp drejebænk på Francis' gode kredit. Men så i 1965 blev virksomheden ramt af hårde tider, da en af deres største kunder, Summers Gyroscope, kom under rekonstruktion, skyldende Fadal $17,000. Men virksomheden kom hurtigt ovenpå og begyndte at få en masse kontrakter for the "space race," inklusiv arbejde for the Surveyor, Voyager, forskellige sattelitter, landingsstel til luffart, og senere også optanknings systemer til fly, mens de var i luften.

Men der kom først rigtig gang i Fadal i 1969. Det var året hvor de købte deres første NC machine for $25,000. En Bridgeport fræser med en Superior Electric styring og en 3 akset Spindle Wizard. Men maskinen havde ikke en automatisk værktøjsveksler, og alt værktøjet måtte skiftes med en skruenøgle. Fadal havde i overensstemmelse med deres egen lyst til at gøre alt så nemt som muligt, startet udvikling for bedre metoder for skift af værktøj på den nye maskine.

De begyndte at udvikle en power draw bar og startede en brainstorm på hvordan man kunne automatisere hele værktøjsskifte processen.  En aftermarket værktøjsveksler, kunne være meget værdifuld for mindre værktøjsmagere og deres kunder. Så Fadal gik igang med et nyt mål for masseproduktion, at fremstille en betalelig værktøjsveksler der kunne nå ud til millioner.

Dave blev meget optaget med design og produktion af en prototype, mens Adrian designede det elektriske  system. Pga. Fadal's suddec booth på IMTS i 1974, var værktøjsveksleren en vild succes. Så succesfuld faktisk at der var mangel på værktøjsveksler til salg.

"Det problem vi havde med værktøjsveksleren, var at vi overmarkedsførte den og ikke kunne imødekomme efterspørgslen," siger Dave. "På den baggrund kopierede en fyr vi samarbejde med, Matchmaker, vores værktøjsveksler. De undskyldte for at gøre det, men gjorde det fordi vi ikke kunne levere til dem.

Denne værktøjsveksler faldt osse en anden virksomhed for øje, Bozeman, Montana, Summit Engineering, en del af Dana Corp. Det firma tilbød købe værktøjsveksler designet og patentet, så de kunne samle det med en billig styring.  Summit betalte Fadal $75,000 for  værktøjsveksleren, som havde fået nyt navn til the Bandit Quick Draw. Summit gav osse Fadal ret til at producere den mekaniske samling af veksleren. De $75,000, plus profitten fra produktionen af over 2,000 mekaniske monteringer, gjorde det muligt for Fadal at starte deres største projekt nogensinde, at designe et komplet CNC maskin center.

Larry fortæller historien om hvad der inspirerede familien til at bygge deres første maskine.

"At være maskinarbejder og have noget erfaring med CNC styringer, at der var meget overflødigt  japanernes udstyr der blev solgt for op til omkring $160,000. Vores første maskine var en gear hoved 45 konus, med en 4-trins gearkasse. det var en high-end maskine som vi solgte for $110,000. Men i 1980, lige da vi kom ud med vores første model, droppede japanernene prisen fra $160,000 ned til $90,000.

For at imødekomme dette, besluttede Fadal at tilstræbe sig et simplere design for at imødekomme et bredere marked. Dave solgte Fadal's første redesignede maskine til Columbia Machine, hvilket var der Francis, Dave, and Larry havde arbejdet før de startede Fadal. En fuldendelse af dette var, at tilliden ikke altid var høj overfor vores projekt.  "Vi plejede at sige, vi vil have en fin auktion den dag når vi går konkurs'" siger Dave.

Folk elskede hastigheden og prisen på det mere simple system, og hvert år solgte firmaet flere og flere maskiner. I 80'erne og 90'erne nåede Fadal's fabrikations fabrik maksimum effektivitet, der blev bygget 10 maskincentre pr medarbejder hvert år. I 1995,havde Fadal solgt 10,000 maskin centre.

Med succesen kom en masse vigtige beslutninger, en af dem omkring ændring af maskinens styring. Firmaet var presset til at bruge en anderledes styring på maskinen. Dave siger at familien besluttede at gå imod det for at holde omkostningerne nede.

"Vi beholdt vores styring fordi vi kunne se at konkurrencen, specielt i den amerikanske industri, havde lavet en fejl med levering efter specielle ønsker. De måtte lave mange special ordre.  Jeg vil have min maskine pink, jeg vil have den med den styring, og jeg vil have den med det og det. Så man endte op med ikke at have en produktionslinie. Det nægtede vi simpelthen.

Larry tilføjer, "Desuden er maskiner lavet på bestilling et mareridt at servicerer.  Andre håndværkeres servicefolk  ville være nødt til at revurderer situationen, før de kunne reparerer maskinen.  Med vores maskine var servicefolk i stand til at gå ud, klar til jobbet, få det gjort og gå igen."

Det var den slags fornuftige service, der hjalp med at drive Fadal til toppen af  industrien. Og den succes fangede opmærksomheden hos Giddings & Lewis, da det blev tid for Fadal til at sælge deres familievirksomhed til den samarbejdende gigant. Men at sælge virksomheden var ikke en nem beslutning. Oprindeligt havde brødrene planlagt  at Fadal skulle gå i arv til den næste generation af de Caussins, men der var nogen problemer.

Fadal's penge var bundet i ejendomme, udstyr, lagerbeholdning og indgående betalinger, og firmaet var nødt til at tage af udbyttet for at betale 55% i arveskat. Det var et problem fordi udbyttet var osse blevet beskattet med 50%.  Finansielle rådgivere fortalte brødrene, at for hver $1 dollar der var tjent, kom kun $.25 i lommen så snart handlen var afsluttet.

Så af frygt for firmaets overdragelse i et tvunget "brandsalg" hvis efterfølgerne ikke havde succes, besluttede Larry og Dave derfor at det var bedst at sælge helt og holdent. Fadal blev solgt til G&L i april 1995, og brødrende er tilfredse med det nye ejerskab.

Eftersyn

Eftersyn af maskinerne er vigtig, både for produktionen, men også for maskinens nøjagtighed og holdbarhed. Vi tilbyder iøjeblikket eftersyn af deres maskine til 3.000,- eksl. moms og transport pr. eftersynsdag.

Læs mere her

Reservedele

Vi er lagerførende af gængse sliddele, hvilket giver mindre nede til i produktionen. Vi kan dog skaffe alle reservedele, med kort leveringstid. Reservedele fås som nye og renoverede.

Læs mere her

Ballbar

Med en ballbar test kan deres maskines præcision optimeres. Ved testen udmåles maskinens geometri samt servosystem, og giver et billede af hvilke reperationer der er nødvendige, samt hvor meget maskinens præcision påvirkes af fejlen.

Læs mere her